سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) چیست؟

مدیران همواره به دنبال اطلاعات هستند و اتخاذ تصمیمات آن ها براساس داده های مرتبط است. درگذشته منابع اطلاعاتی مدیران اتفاقی، غیرمطمئن و به روش های گوناگون بود و اطلاعات آن ها از طریق مقامات ما فوق و سایر پرسنل سازمان تامین می شد که عدم اطمینان و اتکا به صحت اطلاعات را تشدید می کرد. زیرا افراد، اطلاعات را با افزایش و کاهش به مقامات و مسئولان منتقل می کردند. لذا اطمینانی از درستی اطلاعات نبود. همین الزام باعث شده است که سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) در سازمان ها سایر حائز اهمیت تلقی شود.

اطلاعات یکی از مهم‌ترین منابع برای تصمیم‌گیری هستند. دسترسی داشتن به اطلاعات معتبر و ارزیابی کردن آن‌ها در کم‌ترین زمان، یکی از بهترین روش‌های تصمیم‌گیری است که ثمره آن معمولا یک تصمیم خوب و سودآور از کار در می‌آید.

MIS چیست؟

تعریف سیستم مدیریت اطلاعات سیستم مدیریت اطلاعات (MIS)؛ کنکاش در عمق معنای این سیستم

سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) یا در حقیقت همان Management Information System در معنای لغوی، یعنی سیستم اطلاعات مدیریت. این سیستم تمامی اطلاعات مورد نیاز را برای تصمیم‌گیری مدیران جمع‌آوری، پردازش و دسته‎ بندی می‎کند و سپس در دسترس مدیران یک سازمان قرار می‎دهد.

همانطور که از کارایی سیستم اطلاعات مدیریت مشخص است، به مدیران بر اساس دیتاهای وارد شده، کمک می‎کند تا تصمیم درستی در راستای موفقیت سازمان اتخاذ کنند. استفاده از این سیستم مزایای زیادی برای سازمان‌ها به همراه دارد، در ادامه همراه ما باشید تا با مزایای استفاده از سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) آشنا شوید.

سیستمی که کنترل و بازسازی اطلاعات را از دنیای محیطی و عملیات بازرگانی داخل  سازمان  به عهده دارد و  با سازماندهی و انتخاب  داده ها اطلاعات لازم را جهت اتخاذ تصمیم، برنامه ریزی و کنترل برای مدیران آماده می سازد سیستم اطلاعات مدیریت (Management Information Systems) نامیده می شود. سیستم اطلاعات مدیریت سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) در حقیقت سیستمی مبتنی بر رایانه است که اطلاعات را براساس خواسته های کاربران در اختیارشان قرار می دهد.

سیستم اطلاعات مدیریت سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) نه تنها مدیران را در امور استراتژیک حمایت می کند. بلکه درتصمیمات تکراری و روزمره نیز اطلاعات لازم را در اختیار مدیران تاکتیکی قرار می دهد و آنها را قادر می سازد تا به اطلاعاتی دست یابند که در تصمیم گیری ها کمک موثری برای آن ها باشد.

MIS چیست؟

نیم‌نگاهی به گذشته سیستم اطلاعات مدیریت (MIS)

سیستم اطلاعات مدیریت که به اختصار به آن سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) گفته می‎شود، در ظاهر یک مفهوم نوین است، اما در واقع این سیستم از دهه 60 میلادی (بازه ده ساله 1960) در سازمان‎ها مورد استفاده قرار می‎گرفته است. البته که آن سیستم به اندازه سیستم اطلاعات مدیریت امروزه، قدرتمند نبوده است.

در سال‎های اولیه استفاده از سیستم اطلاعات مدیریت، این سیستم بیشتر بر روی تصمیم‌های مدیریتی متمرکز بود. اما امروزه این سیستم که از اطلاعات ابری استفاده می‎کنند، تمامی ابزارهای لازم را در اختیار کارمندان یک شرکت قرار می‌دهد.

آشنایی با انواع سیستم مدیریت اطلاعات (MIS)

در دوره پنجم سیستم اطلاعات مدیریت (یعنی اکنون تا تغییر عظیم این سیستم) این سیستم به سه دسته تقسیم‌بندی می‎شود. هر دسته نیز با توجه به جایگاه شغلی هر شخص در اختیارشان قرار می‌گیرد. سه دسته سیستم اطلاعات مدیریت به شرح زیر هستند:

  • Transaction Processing Systems – سیستم‌های پردازش تراکنش

    سیستم‌های پردازش تراکنش یکی از انواع سیستم‌های اطلاعات مدیریت است که برای ثبت گزارش‌های روزانه تهیه شده است. یک مثال واضح از این نوع سیستم‎ها، سیستم POS است. این سیستم وظیفه دارد تا یک گزارش‌ از فروش‌های روزانه تهیه کند.

  • Management Information Systems – سیستم‌های مدیریت اطلاعات

    سیستم‌های مدیریت اطلاعات یک نوع سیستم برای تصمیم‌گیری‌های تاکتیکی مدیران است. خروجی این سیستم در واقع، ورودی سیستم MIS است.

  • Decision Support Systems – سیستم‌های پشتیبانی تصمیم

    سیستم‌های پشتیبانی تصمیم توسط مدیران ارشد یک سازمان استفاده می‌شوند که به ایشان کمک می‌کنند تا بتوانند تصمیمات نیمه‌ساختاریافته بگیرند. این سیستم از منابع مختلفی ورودی می‎گیرد، به عنوان مثال منابع خارجی مانند بازار، ورودی‌های این سیستم را فراهم می‎کند.

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) شامل چه مواردی می‌شود؟

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) باید به کاربران این امکان را دهد که در آسان‎ترین شرایط ممکن، گزارش‌های لازم را دریافت کنند. از این رو این سیستم‎ها، از بخش‎های مختلف تشکیل شده‌اند. به عنوان مثال یکی از بخش‌های اصلی سیستم اطلاعات مدیریت، نرم‌افزار و طراحی این سیستم است. این نرم‌افزار باید محیط کاربری آسانی داشته باشد تا به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید.

دیگر بخش‌های مهم سیستم اطلاعات مدیریت به شرح زیر هستند:

  • منابع اطلاعاتی

  • منابع سخت‌افزاری برای پردازش اطلاعات

  • سیستم‌های DDS

سیستم مدیریت اطلاعات

کاربرد سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) در بیزینس‌ها چیست؟

همانطور که می‎دانید، مدیران نیاز دارند تا از عملکرد بخش‌های مختلفی سازمان خود خبردار باشند تا بتوانند تصمیم‎های درستی بگیرند. اگر مدیرعامل از مدیر بخش فروش بخواهد که آمار فروش سال گذشته را ارائه کند، ایشان باید بتوانند این آمار را در یک فایل گزارشی داشته باشد. سیستم اطلاعات مدیریت به شما این امکان را می‎دهد که اطلاعات‌ مورد نیازتان را در هر زمان داشته باشید.

سیستم اطلاعات مدیریت تصمیم‎گیری مدیران را بهتر می‎کند، زیرا این سیستم بر اساس اطلاعات و گزارش‌های دقیق عمل می‏کند. همین مساله سبب می‎شود تا مدیران تا حد امکان از تصمیمات اشتباه دوری کنند. یکی دیگر از کاربردهای اصلی سیستم مدیریت اطلاعات (MIS) در بیزینس‎ها این است که می‌تواند ترندهای آینده را پیش‎بینی کند. به طور کلی یکی از انواع اهداف و کاربردهای سیستم اطلاعات مدیریت کمک کردن به خلق ارزش در کسب‌وکار است.

تفاوت سیستم BPMS و سیستم MIS

سیستم BPMS یک سیستم اتوماسیون است که به سازمان‎ها کمک می‎کنند تا بتوانند فرایندهای روزانه را بررسی و گره‌های موجود در کسب‌وکار را تا حد امکان کاهش دهند. با استفاده از این سیستم می‌توانید هزینه‌ها را کنترل کنید و سودمندی خود را بیشتر کنید. سیستم BPMS به شکل زیر عمل می‎کند:

  • تعریف فرم مسائل
  • قوانین تجاری
  • اجراکنندگان
  • انتشار فرآیند

این در حالی است که سیستم اطلاعات مدیریت، اطلاعات را از منبع‌های مختلف جمع‌آوری می‎کند و با آنالیز کردن آن‎ها یک فایل گزارش نهایی ارائه می‌کند.

مقالات مرتبط:

بودجه بندی
گزارش صورتهای مالی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *