قوانینی که یک حسابدار باید بداند

قوانینی که یک حسابدار باید بداند

آنچه یک حسابدار حرفه‎ای باید بداند شامل مجموعه‎ای از مهارت‎ها، اطلاعات و استانداردهای حسابداری و قوانین است. هر چند با توجه به ماهیت شغل حسابداری و نوع واحد تجاری که یک حسابدار در آن فعالیت دارد نمی‎توان به طور دقیق و کامل همه آنچه را که یک حسابدار موفق باید از آنها اطلاع داشته باشد را مشخص نمود اما میتوان مهمترین این موارد را مشخص نمود.

این موارد در رشته حسابداری بسیار مهم بوده و مشخصات بارز افراد موفق در زمینه حسابداری (از نظر جایگاه شغلی و اجتماعی و همچنین درآمد) در مرحله اول آشنایی و پس از آن تسلط کافی به این قواعد و قوانین می باشد. اهمیت این موارد تا حدی است که حتی گاهی باعث می شود شخصی با تجربه کاری بیشتر در قیاس با شخص کم تجربه تری که به قوانین آشنایی یا تسلط کافی ندارد در رتبه پایین تری قرار داشته باشد و حتی درآمد کمتری نیز نصیب وی شود.

ویژگی‎های یک حسابدار حرفه‎ای:

در ادامه چند مورد از مهمترین موارد و قوانینی که یک حسابدار حرفه‎ای باید با آن‎ها آشنا باشد را به طور خلاصه عنوان می کنیم هر چند مطمئن هستیم موارد بسیار بیشتری در انجام امور مالی مورد نیاز می باشد:

۱- استانداردهای حسابداری سازمان حسابرسی:

استانداردهای حسابداری در کشور ما توسط سازمان حسابرسی تدوین و تهیه می شود. این استانداردها، چارچوب اصلی فعالیت حسابداران را مشخص نموده و بیان می کنند که حسابداران در موارد گوناگون چه رقتارهایی باید داشته باشند، چه ثبت هایی صادر کنند و به طور کلی در چه چارچوب مشترکی فعالیت داشته باشند. این موارد به طور کلی در کتابهای آموزش حسابداری نیز در نظر گرفته می شود. از جمله مهمترین مواردی که حسابداران باید تسلط کافی به آن داشته باشند “استانداردهای حسابداری” می باشد.

۲- قانون مالیات‎های مستقیم:

بدون تردید بخش حسابداری هر واحد اقتصادی در مرحله ای از فعالیت خود، با مالیات و قوانین آن ارتباط پیدا می کند. از جمله این موارد مالیات حقوق پرسنل، مالیات اجاره، مالیات عملکرد و … می باشد. در بسیاری از موارد حسابداران باید در خصوص مسائل مالیاتی تصمیم گیری نموده و به بهترین روش، منافع واحد اقتصادی خود را حفظ کنند. در ضمن یکی از بهترین منابع درآمد برای حسابداران فعالیت در زمینه مسائل مالیاتی اعم از مشاوره مالیاتی و تهیه و تنظیم اظهارنامه می باشد. منبع مورد استفاده در این مورد، قانون مالیات های مستقیم کشورمی باشد. آشنایی با قانون مالیات های مستقیم لازمه کار یک حسابدار حرفه ای می باشد به ویژه با توجه به تغییراتی که در قانون مالیات های کشور طی سال گذشته انجام شده و سهم بیشتری بابت مالیات در درآمدهای کشور در نظر گرفته شده است.

۳- قانون مالیات بر ارزش افزوده:

از جمله جدیدترین منابع درآمد کشور، مالیات بر ارزش افزوده می باشد که قانون مربوط به آن از چندین سال پیش تصویب شده بود ولی اجرا نمی شد. با برنامه ریزی های انجام شده، اجرای این قانون از مهر ماه سال ۱۳۸۷ آغاز شده است و تاکنون بسیاری از افراد در جایگاه فعالان اقتصادی و حتی مصرف کنندگان نهایی کالا و خدمات بخشی از درآمد خود را بابت مالیات ارزش افزوده و عوارض پرداخت کرده اند. بی اطلاعی از این قانون و عدم انجام تکالیف مقرر شده جهت مودیان مالیات بر ارزش افزوده، جرائم بسیار سنگینی در پی دارد. در صورتی که حسابداران از این قانون به میزان کافی اطلاع نداشته باشند باید منتظر عواقب بعدی آن باشند.

۴- قانون کار:

قانون کار تعیین کننده ضوابط بین کارگر (کارمند) و کارفرما و شرایط محیط کار آنان می باشد. مفاد این قانون باید در زمان عقد قرارداد، تعیین حق و حقوق پرسنل، حق و حقوق کارگر و کارفرما نسبت به هم و … در نظر گرفته شده و در روابط بین آنان لحاظ شود. آگاهی از این قانون می تواند شما را به عنوان حسابداری که توان بالایی دارد معرفی نموده و باعث برخورداری شما از جایگاه بالاتری شود.

۵- قانون تامین اجتماعی:

در این قانون حق و حقوق کارگران و کارفرمایان نسبت به هم در خصوص مواردی مانند بیمه، بازنشستگی و شرایط آن، از کار افتادگی و شرایط آن، درمان و .. بیان شده است. از جمله مهمترین موارد ذکر شده در این قانون بیمه پرسنل می باشد که حسابداران در طی ماه حداقل یک با آن برخورد دارند (در زمان محاسبه حقوق و سهم بیمه پرسنل). پیشنهاد می کنیم به صورت دقیق مفاد این قانون را مطالعه کنید. در صورت داشتن اطلاعات کافی و فعالیت در این زمینه می توانید درآمد بسیار خوبی کسب نمایید.

۶- قانون تجارت:

در این قانون ضوابط و قوانین مربوط به تشکیل شرکت های تجاری اعم از شرکت های سهامی عام، شرکت های سهامی خاص، وظایف سهامداران و بازرسان، نحوه تقسیم سود، انحلال شرکت ها، تشکیل جلسات و … بیان شده است و حسابداران در این خصوص باید با موارد موجود در این قانون آشنایی کافی داشته باشند تا در مواقع لزوم بهترین تصمیم گیری را انجام دهند.

۷-سایر قوانین و قواعد:

حسابداران باید به فراخور جایگاه و زمینه فعالیت خود، با موارد و قوانین بسیار بیشتری نیز آشنایی داشته باشند که به طور خلاصه برخی از این موارد در ادامه ذکر می شود:
قانون چک
قانون مدنی کشور
قانون تجارت الکترونیکی
قانون مجازات اسلامی
قوانین بودجه و …

نکته:

۱-حسابداران می توانند با کسب تجربه، در هر یک از موارد به صورت جداگانه فعالیت داشته باشند و یا با داشتن همه این اطلاعات، در شرکت ها یا سازمان های گوناگون فعالیت کنند.
۲- اگر واقعا به دنبال پیشرفت و افزایش درآمد در رشته حسابداری هستید،  بدون شک باید همزمان با برنامه ریزی و تلاش، به موارد فوق آشنایی و تسلط کافی داشته باشید. بدون آشنایی کافی با قوانین فوق، نباید در رشته حسابداری انتظار پیشرفت داشته باشید.