اهمیت بودجه برای دولت

در اهمیت بودجه برای دولت بیشتر سازمانهای دولتی، تجاری یا غیر انتفاعی از بودجه بندی جهت اطمینان نسبت به اینکه منابع آنها طبق مقاصد و اهداف مدیریت به مصرف می رسد، و همچنین جهت سهولت در نتیجه گیری از علمیات طبق طرحهای مدیریت، استفاده می کنند.

در سازمانهای دولتی بودجه بندی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا بودجه، جهت مصرف منابع عمومی، چارچوب و برنامه ارایه می کند.

از دیدگاه گزارشگری مالی و حسابداری، بودجه در سازمانهای دولتی جزء اصلی سازمان در رسیدن به اهداف حسابداری می باشد.

اهمیت بودجه در سازمانهای دولتی عموماً، نشان دهنده قوانین اتخاذ شده می باشد. که اهمیت بیشتری از ابزارهای برنامه ریزی مالی دارد. چونکه بسیاری از سازمانهای دولتی از GAAP جهت تهیه بودجه پیروی نمی کنند. دولت، با مقایسه بودجه ای که بر اساس GAAP تهیه نشده با بودجه ای که مبتنی بر GAAP تهیه شده است به اهداف پاسخگویی خود می رسد.

دورنمای بودجه:

NCGAS(1) یک، (حسابداری دولتی و اصول گزارشگری مالی و مفاد NCGAI(10)), تحت عنوان گزارشگری بودجه ای دولتی و عمومی، دورنمای اطلاعاتی مفیدی درباره فرآیند بودجه بندی ارایه شده است.

یکی از مشکلات مهم فرآیند بودجه بندی در سازمان های دولتی، تعریف فرآیند بودجه در سازمان های دولتی است، چونکه بودجه نتیجه کار قوه مقننه است.

بسیاری از واحدهای دولتی از عوامل ذکر شده در فوق دور هستند.

در عین حال, بحث های ارایه شده در زیر، اطلاعات کافی را جهت تهیه بودجه و برخورد با موضوع بودجه بندی در سازمانهای دولتی، و موسسات عمومی ارایه و آنها را توانمند می سازد

  • بودجه اجرایی
  • بودجه تخصیص یافته
  • بودجه تخصیص نیافته
  • بودجه اجرایی :

فرآیند بودجه بندی:

فرآیند بودجه بندی، با تهیه بودجه اجرایی شروع می شود که توسط بخشهای اجرایی دولت این امر صورت می گیرد.که بعد از تهیه آن به قوه مقننه تسلیم می شود، (NCGAI(1)) بودجه اجرایی را به صورت زیر تعریف می کند:

“جمع‌آوری اطلاعات وپیشنهادات و برآوردهای ارایه شده و ثبت شده برای قوه مقننه، که توسط سازمان برنامه و بودجه و یا اداره بودجه تهیه می شود.”

این بودجه در سازمان های دولتی نشاندهنده، تلاش سازمان برنامه و بودجه برای گردآوری و پردازش همه درخواستها نیازهای بودجه ای برای هزینه کردن اعتبارات ثبت شده بوسیله موسسات دولتی مختلف و قسمتهای دولتی مختلف، می باشد.