لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

برطبق قانون تجارت و وزارت کار و رفاه اجتماعی تمامی اشخاص حقوقی که کسب درآمد دارند و حقوق دریافت می کنند مشمول پرداخت مالیات هستند. این افراد می بایستی لیست مالیات حقوق کارکنان را از طریق سایت مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند. ارسال لیست به این سایت از آن جهت است که اکنون بسیاری از کارهای مالیاتی، بیمه، خود اظهاری، دریافت گواهی نامه ارزش افزوده و پرداخت مالیات به صورت غیرحضوری انجام می شود و انجام بسیاری از فرآیندها از طریق سامانه های مربوط به آنها شدنی ست.

در این مقاله راهنمای تصویری استفاده از سایت مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد برای خوانندگان عزیز آورده شده است.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

مقدمه ای بر راهنمای ارسال لیست مالیات حقوق

سازمان امور مالیاتی سیستم مکانیزه مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد را در سال های اخیر ایجاد کرده است، که راه اندازی این سیستم سبب شده است تکالیف مودیان محترم مالیاتی نسبت به ارسال صورت حقوق کارکنان تا میزان بسیار زیادی تسهیل شود. از جمله اطلاعاتی که در این سامانه به صورت فایل دریافت می شود می توان به اطلاعات دریافت کنندگان دستمزد، میزان حقوق آنها، مزایای پرداختی، مالیات مرتبط ، اطلاعات پرداخت کننده حقوق اشاره کرد.

اشخاصی که ممیزی دارایی ها را انجام می دهند با استفاده از اطلاعاتی که توسط مودیان مالیاتی ارسال شده و در سایت سازمان امور مالیاتی کشور ذخیره می شود به مواردی مانند پلمپ بعضی دفاتر قانونی که تخلف کرده اند و رسیدگی های فصلی رسیدگی می کنند و این اطلاعات را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهند. بنابراین زمانی که برای لیست مالیات بر درآمد حقوق قصد وارد کردن گزارشات ماهانه و فصلی اطلاعات را از طریق سامانه ها دارید به اندازه کافی تمرکز داشته باشید.

لیست مالیات حقوق کارکنان توسط سامانه ای که به تازگی توسط این سایت راه اندازی شده به صورت ماهیانه توسط مودیان مالیات ارسال می شود. نحوه کار آن به صورت شبانه روزی در کلیه ایام هفته است و هیچ هزینه ای را به مودی تحمیل نمیکند.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

ورود به سامانه

به هنگام ورود به سامانه تصویر بالا نمایش داده می شود. تنها زمانی که گزینه تایید نهایی توسط کاربر کلیک می شود لیست ماهانه حقوق کارکنان تایید و در سیستم ثبت شده است. بنابراین حتما کد دبیرخانه دریافت شود که در غیر اینصورت اگر لیست مالیات حقوق دریافت نشود به منزله این است که تخلف انجام شده و از دست دادن بخشودگی ها و معافیت ها را به دنبال خواهد داشت.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

(به منظور دریافت شماره اقتصادی مودیان مالیاتی، باید وارد این لینک شده و روی گزینه ورود به سامانه که با فلش زرد رنگ مشخص شده است،کلیک کنید)

شما می بایست از واحد مالیاتی خود، کد کاربری و رمز عبور ورود به سامانه را از طریق پست دریافت کنید. سپس وارد سامانه salary.tax.gov.ir  شده و اگر کد اقتصادی ندارید، از طریق سامانه tax.gov.ir، کد مربوطه را دریاقت کنید. هم چنین باید شناسه ملی ۱۱ رقمی را هم در اختیار داشته باشید.

سپس کد کاربری و رمز عبور را وارد کنید.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

بعد از کلیک بر روی دکمه ورود صفحه زیر به نمایش گذاشته می شود.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

در این صفحه، شما بایستی برای ادامه فرآیند، حتما، اطلاعات سه گانه ارائه شده در صفحه را مطالعه کرده و گزینه : موارد بالا را خوانده و با آن ها موافق  هستم را تایید کنید. همان طور که مشاهده می کنید، برای ورود اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان در سامانه دارایی، ۲ موضوع را بدانید:

  • همه کارمندان شما باید تاریخ شروع به کار مشخصی داشته باشند.
  • اگر کارمندان، تاریخ شروع به کار نداشته باشند، لیست های ارسالی رد شده و مشمول جریمه می شوید.
  • اگر کد ملی کارمندان به صورت نادرست وارد شده است،  نسبت به تصحیح آن اقدام کنید.

پس از کلیک بر  روی گزینه ثبت، وارد صفحه ای می شوید که عکس آن در تصویر زیر نمایش داده شده است.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

اطلاعاتی مانند کد اقتصادی قدیم، کد اداره کل، شماره حوزه و تابعیت باید مشخص شود. نوع تابعیت انتخابیست. بدین صورت که بنابر تابعیت کارفرما که ایرانی یا خارجی است این فیلد پر می شود. همچنین در منوی اصلی سایت مطابق تصویر زیر مواردی مانند صفحه شخصی، فهرست حقوق، دستمزد بگیران، راهنما، گزارش خط، خروج و انجمن وجود دارد.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

گزینه صفحه شخص شامل ۳ بخش است:

  • منوی بالا صفحه که شامل صفحه شخصی، فهرست حقوق ، حقوق بگیران و راهنما و خروج و نام شرکت است.
  • مشخصات کارفرما که شامل اطلاعات کارفرما است.
  • مشخصات آخرین لیست ها که ۵ لیست آخر ارسالی را به نمایش م یگذارد.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

گزینه های فهرست حقوق به شرح زیر است.

  • فهرست حقوق جدید: فهرست حقوق جدید در این قسمت ایجاد می شود.
  • فهرست فایل های ارسالی: تمامی اطلاعات از فایل های حقوق کارکنان که قبلا وارد کرده اید را در این بخش می توان ملاحظه کرد.
  • تبصره ماه هشتاد و شش
  • فهرست: لیست هایی که مودیان ارسال کرده را به نمایش می گذارد.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

اما فیلد بعدی، حقوق بگیران است که خود دارای قسمت های مختلفی است.

  • حقوق بگیر جدید: اطلاعات کارمند جدید را زمانی که اطلاعات را وارد می کنید، وارد کنید.
  • فهرست حقوق بگیران: بعد از معرفی حقوق بگیر در قسمت حقوق بگیر جدید، می توانید لیست مالیات حقوق بگیرانی که در سایت ثبت نام کرده اند را مشاهده کنید.
  • خطاهای فایل پرسنل:خطاهایی که در زمان ورود اطلاعات دستمزد بگیران رخ می دهد را می توان در این قسمت مشاهده و رفع کرد. بخشی که شما می توانید خطاهای مربوط به ورود اطلاعات دستمزد بگیران را مشاهده و نسبت به رفع نقص اقدام کنید.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

بخش بعدی گزارش خطاست. اگر خطایی در سایت مالیات مشاهده شد می توان از این طریق عکس آن را برای کارشناسان بخش فنی سایت ارسال کرد تا نسبت به رفع نقص مشاوره شوید.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

در لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد در قسمت صفحه شخصی کارفرما، تمامی اطلاعات هویتی که در سامانه ثبت نام کد اقتصادی قرار گرفته است مشاهده می شود. در صورت وجود هرگونه مغایرت با مراجعه به لینک ویرایش اطلاعات ، می توان ویرایش کرد.

مشخصات کارفرما، شامل:

  • مودی
  • کد اقتصادی قدیم
  • شرح نوع مالکیت
  • کد شعبه

مشخصات آخرین لیست ها را نیز در عکس مشاهده می کنید که بر اساس سال و ماه و تعداد پرسنل ثبت شده است.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

در قسمت فهرست حقوق جدید،می توان یک لیست مالیات حقوق جدید را اضافه کرد.  توجه کنید که فایل متنی WH و WK فایل هایی هستند که از سیستم حقوق دستمزد با سیستم عامل ویندوز گرفته می شود و موارد DH و DK نیز فایل هایی هستند که از سیستم حقوق و دستمزد با سیستم MS DOS گرفته می شود.

همان طور که در عکس مشاهده می کنید، در بخش  نحوه ثبت لیست،  ۴ گزینه دارید:

  • بدون ارسال فایل (گزینه فایل ریز حقوق و فایل خلاصه فهرست حقوق غیر فعال می شود)
  • ارسال فابل متنی TXT
  • ارسال فایل فشرده ZIP
  • کپی از ماه قبل

اگر حجم فایل های شما زیاد است، دو فایل WH و WK  را در یک فایل ZIP قرار داده و از طریق این گزینه ارسال کنید. اطلاعاتی که وارد می کنید،  ظرف ۱ ساعت پردازش شده و تعداد کارمندان را به نمایش می گذارد.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، سال و ماه و نام لیست و نوع لیست (اصلی-الحاقی-اصلاحی) باید وارد شود. اگر لیست شما، کپی از ماه قبل است در بخش نام لیست اصلی، انتخاب کنید. شما بایستی فاصل اطلاعات پرسنلی، فایل ریز  حقوق و فایل خلاصه فهرست حقوق را از طریق BROWSE انتخاب و ضمیه کنید.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

در بخش نحوه ثبت لیست مالیات حقوق، 5 فیلد موجود می باشد:

  • بدون ارسال فایل: اگر این گزینه را انتخاب کنید، پس از کلیک روی گزینه ثبت لیست، به قسمت عملیات لیست مالیات حقوق ایجاد شده رفته و کارکنان را به لیست پرسنلی اضافه کنید و بعد از آن، خلاصه لیست را ایجاد فرمایید.
  • ارسال فایل متنی بدون پرسنل: اگر قبلا، اطلاعات پرسنلی را ارسال کردید و در لیست مالیات حقوق ماه جدید، اطلاعات پرسنلی شما تغییر نکرده است،  نیازی به ارسال فایل WP نخواهد بود.
  • ارسال فایل متنی با پرسنل: اگر قبلا فایل پرسنلی خود را ارسال نکرده اید یا در این ماه، اطلاعات پرسنلی شما تغییر  کرده است، باید فایل WP ارسال گردد.
  • ارسال فایل فشرده: ارسال فایل ZIP است
  • کپی از ماه های قبل: همان طور که از نامش پیداست،  از اطلاعات حقوق و دستمزد کارکنان که ماه های قبل وارد کردید،  کپی بگیرید و لیست جدید را ویرایش  کنید.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

در تبصره ماه ۸۶ که پس از بخش فهرست فایل های ارسالی  است، به موارد زیر توجه کنید:

تبصره به این صورت است که می گوید بعضی افراد حقیقی وجود دارند که کارمند سازمان نیستند و به صورت موقتی حق الجلسه ای و حق المشاوزه ای کار می کنند پس بیمه و کسورات بازنشستگی به آنها تعلق نمی گیرد اما طبیعتا پرداختی به آنها وجود دارد. نرخ مالیات این افراد 10 درصد می باشد. یک سازمان تجاری می بایستی برای پرداخت دستمزد این افراد، ده درصد مالیات را کسر کند و ظرف مدتی که در ماده 86 قانون مالیات مستقیم مشخص شده، با اعلام مشخصات دریافت کننده، مطابق فرم نمونه سازمان مالیاتی، اقدام نماید. سرپیچی از این قانون جریمه در پی خواهد داشت.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، مشخصات کارفرما در سیستم اشخاص حقوقی به نمایش در می آید. اطلاعات کارفرما شامل: نام، کد اقتصادی، شناسه ملی، شماره ثبت، شماره پرونده، کد پستی، تلفن، سال، مبلغ کل، مالیات، شماره کلاسه، ماه،  صدور شناسه و پرداخت در این فرم به نمایش در می آید که باید صحت اطلاعات را بررسی کنید. مودیان باید توجه داشته باشید که پرداخت قبض های پرداخت مالیات، تنها در شعبه بانک ملی و یا از طریق درگاه های الکترونیکی بانک ملی امکان پذیر  است.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

در لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد از این گزینه، همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، می توانید اطلاعات پرسنل خو را که قبلا در سامانه ثبت نشده است، وارد کنید. توجه کنید که در زمان ویرایش اطلاعات، کارفرمایی که این کارمند را به صورت اصلی تعریف کرده است، می تواند اطلاعات را ویرایش کند. اگر کارمندی را به صورت غیر اصلی تعریف کنید، در زمان ویرایش، صرفا اطلاعات شغلی قابل تغییر  خواهد بود. اگر  نوع بیمه کارمند جدید را سایر انتخاب کنید،  نام بیمه حتما باید قد شد. اگر کارمند شما، بازنشسته است، نوع بیمه را بیمه نشده انتخاب کنید.

اطلاعات هویتی دستمزد بگیر شامل: ملیت، کد ملی ۱۰ رقمی، نام و نام خانوادگی، کد پستی ۱۰ رقمی،  محل  صدور، نام کشور، شماره شناسنانه و مدرک تحصیلی  باید مشخص شود.  اطلاعات بیمه ای، اطلاعات شغلی، رشته، تاریخ شروع به کار، نوع استخدام و تاریخ پایان کار باید مشخص شود.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

از گزینه فهرست حقوق ، فهرست و فهرست لیست ها، می توان به فهرست های ایجاد شده دسترسی داشت که در عکس بالا مشاهده می کنید. با کلیک بر روی گزینه: فهرست حقوق جدید، یک لیست جدید برای شما ایجاد می شود.

لیست مالیات بر درآمد حقوق و دستمزد

همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، در اخرین مراحل ثبت لیست مالیات حقوق و دستمزد کارکنان در سامانه سازمان امور مالیاتی وزارت دارایی، از شما نسبت به ارسال یا حذف  لیست ثبت شده ، سوال می شود.

آنچه باید درباره لیست مالیات حقوق بدانید

  • در تایید نهایی لیست مالیات حقوق کارکنان در سامانه دارایی، حتما خلاصه لیست را ایجاد کنید.
  • اگر لیست ایجاد شده را تایید نهایی و ارسال کنید، امکان تغییر اطلاعات و حذف لیست از شما سلب می شود.
  • ارسال فایل نهایی به سازمان مالیاتی، به معنای ارسال قطعی نیست. در صورتی، لیست مالیات حقوق کارکنان، ارسال قطعی می شود که سامانه به شما، کد رهگیری بدهد.
  • دریافت کد رهگیری، به منزله ثبت نهایی لیست در سیستم است و پس از ارسال لیست در قسمت پایین صفحه شخصی، مشخصات لیست ارسالی آخر نمایش داده می شود.
  • نام و نام خانوادگی دستمزد بگیر در این سامانه، حداکثر ۵۰ کارکتر است.
  • کد پستی و شماره ملی و شماره شناسنامه، حداکثر ۱۰ رقم است.
  • محل تولد و محل صدور، حداکثر ۵۰ کاراکتر است.
  • منظور از کد شخص معاف، فردی است که از معافیت استفاده می کند.
  • منظور از سابقه، سال های سابقه خدمت دستمزد بگیر است که عددی ۱ یا ۲ رقمی خواهد بود.