مالیات حقوق و دستمزد

در قانون مالیات حقوق و دستمزد کلیه افرادی که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ میشود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزارت اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند. میزان مالیات حقوق در هر سال متفاوت بوده و طبق بخشنامه هایی که به کلیه کارفرماها و بنگاههای اقتصادی ارسال میشود و کارفرما موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.

مالیات حقوق چیست؟

پرداخت مالیات بارزترین هدف در تئوری های مالیاتی است که منجر به توزیع عادلانه درآمد می گردد. در نظام مالیاتی کشور، مالیات حقوق جزئی از بخش های مالیات بر درآمد می باشد. همچنین در ردیف مالیات های مستقیم قرار داشته و با نسبت خاصی از درآمد شخصی تعیین می شود.

طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور با فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره درآمد کسب می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند.مالیات بر حقوق از نظر حجم،ثبات،کارایی و سهولتی که در وصول دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد تحصیل می کند مشمول مالیات بردرآمد حقوق است.

در یک دسته بندی کلی مالیات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود:

  • مالیات مستقیم: مالیات‌های که مستقیماً از دارایی و درآمد اشخاص (حقیقی یا حقوقی) حاصل می‌شود؛ نظیر مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر دارایی
  • مالیات غیرمستقیم: مالیاتی که به قیمت کالا و خدمات تعلق می‌گیرد و به مصرف کننده منتقل می‌شود. نظیر مالیات بر ارزش افزوه و مالیات واردات

نحوه محاسبه مالیات حقوق سال ۹۸

مالیات حقوق سال ۹۸ تا سقف ۲٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان در ماه صفر است یعنی هر شخصی که ماهانه دو میلیون هفتصد و پنجاه هزار تومان حق السعی دریافت می کند از پرداخت حق دولت معاف خواهد شد. این مبلغ برای هر سال ۳۳ میلیون تومان است. برای افرادی که دستمزد دریافتی آنها در سال ۹۸ بیش از ۲٫۷۵۰٫۰۰۰ تومان در ماه است، محاسبه مالیات حقوق سال ۹۸ به شکل ذیل انجام می شود.

  • افرادی که از ۳۳ میلیون تومان تا ۸۲٫۵۰۰٫۰۰۰  سالیانه دستمزد دریاقت می کنند، باید ۱۰ درصد از آن را به دولت بدهند.
  • اشخاصی که دستمزد آنها ۸۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۱۱۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان در سال است، باید ۱۵ درصد پرداخت کنند.
  • حقوق بگیرانی که ۱۱۵٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان تا ۱۶۵میلیون تومان دریافتی سالیانه دارند، باید ۲۰ درصد جمع دستمزد و مزایا را حق دولت بپردازند.
  • افرادی که ۱۶۵میلیون تومان سالیانه تا ۲۳۱٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان دریافتی دارند، باید ۲۵ درصد به دولت بپردازند.
  • و در آخر اینکه اشخاصی که بیش از ۲۳ میلیون و ۱۰۰ تومان دریافتی دارند باید ۳۵ درصد آن را به دولت پرداخت کنند.

چه کسانی مشمول پرداخت هستند؟

طبق قانون مالیات های مستقیم بر اساس اصلاحیه سال ۱۳۹۴، افراد ذیل الذکر، مشمول پرداخت مالیات هستند:

  • کلیه مالکان حقیقی یا حقوقی اموال یا املاک واقع در مرزهای جمهوری اسلامی ایران.
  • هر شخص حقیقی ایرانی مقیم کشور که درآمد های در داخل یا خارج از کشور تحصیل می کند.
  • هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج، نسبت به درآمدهایی که در ایران کسب می کند.
  • هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به درآمدهایی که در داخل یا خارج از کشور بدست می آورد.
  • هر شخص غیر ایرانی نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می کند.

پس اگر در یکی از فهرست های یادشده قرار می گیرید، مشمول پرداخت مالیات مستقیم هستید. وزارت خانه ها و دستگاه های دولتی و شهرداری ها، مشمول این قانون نیستند.

پیشنهاد می کنیم در این راستا نرم‌افزار حقوق و دستمزد برهان را مطالعه فرمایید.