هزینه یابی هدف در حسابداری ناب

هزینه یابی هدف و جریان ارزش در حسابداری ناب. خلق ارزش و ارائه آن به مشتریان یکی از اساسی ترین چالش های همه ی شرکت های حسابداری و بازرگانی در دهه های اخیر بوده است. در همین راستا فلسفه ها و اصول مختلفی در طی زمان در دهه های گذشته شکل گرفتند تا حل این مسائل را بدست گیرند. تولید به هنگام (JIT)، مدیریت کیفیت جامع (TQM)، کنترل آماری فرایند (SPC)، و تولید ناب بخشی از اصولی هستند که سازمان های تجاری تصمیم به استفاده از آنها گرفتند و با بهره‌گیری از آنها توانستند به هدف های خود در ارتباط با خلق ارزش برای ذینفعانشان دست یابند. خلق ارزش از طریق حذف اتلاف ها موضوعی است که به طور خاص در اصل تولید ناب تاکید می شود. هنری فورد در سیستم تولید شرکت تویوتا برای اولین بار اصل تولید ناب را پیاده‌سازی کرد و بدین ترتیب بدعت گذاری استفاده از این اصل در صنعت خودروسازی را انجام داد. این کار در ژاپن انجام شد و ما امروزه آن را با عنوان تولید ناب می شناسیم.

تولید ناب تاکید می کند که هرگونه فعالیت فاقد ارزش افزوده (اتلاف) باید به طور کامل حذف شود و اگر تولیدی صورت می گیرد صرفا باید مطابق با تقاضای مشتری باشد. در واقع بر طبق این رویکرد هرگونه فرایند اضافی از ابتدایی‌ترین مرحله یعنی تهیه مواد اولیه تا تولید و در نهایت فروش باید حذف شود و از بین برود تا ارزش افزوده ای ایجاد نشود. تصمیم گیری های نادرست در خصوص قیمت گذاری، خرید، اجاره، و سایر مسائل کلیدی می تواند نتیجه هزینه یابی استاندارد باشد که رفتار غیر ناب را بر می انگیزد. هزینه یابی استاندارد سربار ساخت یک روش سنتی هزینه یابی بود که به محصولات تولید شده تخصیص می دادند و چون سربار تخصیص داده شده در این روش هیچ ارتباطی را با منابع تخصیص یافته به هر تقاضای خاص برای هر یک از محصولات ندارد این روش منسوخ شد و قابل پذیرش نمی باشد. این محدودیت ها باعث شد حسابداری ناب که یک سیستم حسابداری مدیریتی جدیدی است مورد توجه قرار گیرد و بر سودبخشی کل جریان ارزش یک محصول توجه می کند.

تغییراتی که در فرایندهای مدیریت و اندازه گیری و کنترل و حسابداری یک شرکت مورد نیاز است از سیستم ناب استفاده می کند و حسابداری ناب که یک اصطلاح کلی است از این تعییرات حمایت می کند تا مشوقی برای تولید و تفکر ناب باشد و در این راه از ابزارهای مختلفی استفاده می کند. تفکر ناب نگرشی است که به افزایش بهره وری و ارزش آفرینی مستمر و حداقل کردن هزینه ها و اتلاف ها می پردازد.

هزینه یابی هدف و جریان ارزش دو مورد از ابزارهایی هستند که باعث دستیابی به حسابداری ناب می شوند و در این مقاله سعی شده است بررسی کامل روی آنها صورت گیرد و البته از ذکر کلیاتی که در سایر تحقیقات داخلی در زمینه حسابداری ناب توسط سایر محققان ارائه شده است صرفنظر شود.

ارتباط هزینه یابی چرخه عمر و هزینه یابی هدف

هر محصول جدیدی که بخواهد در بسیاری از صنایع مانند صنعت کشتی سازی، هواپیما سازی و … معرفی شود معمولا شامل چرخه های توسعه طولانی می شود که هزینه های زیادی را برای شرکت به بار می آورد. به وسیله تکنیک محاسبه هزینه یابی کل چرخه عمر محصولات می توان برای محاسبه بهای تمام شده این محصولات در طول کل عمر آنها استفاده کرد.

هزینه یابی چرخه عمر (LLC) بر جزئیات کل هزینه های چرخه یک محصول به خصوص در محیطی که در آن طرح پیاده می شود از مرحله تحقیق، توسعه، طراحی محصول، تولید (هزینه های مستقیم و غیر مستقیم) و خدمات پس از فروش و تضمین عملکرد مطلوب در جهت تعیین بهای تمام شده یک محصول تاکید دارد. یک نسخه اصلاح شده از معادله هزینه یابی چرخه عمر توسط رحمان و وانیر در سال 2004 به شرح زیر ارائه گردید:

هزینه های مالکیت + هزینه های تحصیل = هزینه یابی چرخه عمر

هزینه های تحصیل اشاره به هزینه های مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با تحصیل یک محصول دارد و هزینه های مالکیت اشاره به هزینه های استفاده و نگهداری از یک محصول دارد. برای اینکه یک شخص بتواند هزینه تحصیل را برآورد نماید، او ابتدا باید هزینه یابی هدف (TC) را درک نماید. هزینه یابی هدف، هزینه کل مورد انتظار یک محصول معین می باشد که از تخمین قیمت فروش و سود مورد انتظار آن محصول بدست می آید. این معادله از قیمت موجود در بازارهای رقابتی استفاده می کند و با استفاده از آن هزینه مورد انتظار را بدست می آورد. معادله هزینه هدف به شرح زیر است:

حاشیه سود مورد انتظار – قیمت هدف (بازار) = هزینه هدف

در گذشته قیمت محصولات یک شرکت بر مبنای بهای تمام شده بعلاوه چند درصد انتخاب می شد. اما این روش در محیط های رقابتی امروز نمی تواند مفید باشد زیرا قیمت نهایی ما ممکن است از قیمتی که در بازار وجود دارد بیشتر شود. در محیط های ناب عکس این قضیه وجود دارد. یعنی بهای محصول بر مبنای قیمت بازار تعیین می شود. از این رو مرکز توجه بر خلق ارزش برای مشتریان می باشد.

برای افزودن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید