ویژگی های یک حسابدار حرفه ای

برای اینکه بتوانید به ویژگی های یک حسابدار حرفه ای برسید و از سایر حسابداران سطح خود را جدا کنید لازم است مواردی که مهم و کاربردی هستند و باعث پیشرفت در این حوزه می شوند را بدانید و آن ها را به کار گیرید. با به کار بردن آن ها در حرفه خود به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید و صاحب جایگاه و مزایای بالاتری شوید.

۱- کسب همواره ی دانش در حوزه حسابداری:

حسابداران حرفه ای مدام درحال مطالعه و کسب اطلاعات در زمینه رشته حسابداری و زیر شاخه های آن یعنی مسائلی مانند مالی، مالیاتی، بیمه و … هستند. هر حسابداری که بتواند اطلاعات مالی بیشتر و به روزتر داشته باشد درآمد بالاتر و جایگاه رفیع تری کسب خواهد کرد و حرفه ای تر، آگاه تر و توانمند تر شناخته خواهد شد. برای ارتقای دانش می توانید هم در کلاس های آموزش حسابداری شرکت کنید و هم از منابعی که در رابطه با حسابداری به وفور یافت می شود مانند کتاب، روزنامه، مجله، فیلم های   آموزشی، اینترنت و … بهره جست. توجه داشته باشید که به دلیل دگرگونی های فراوان در حوزه اطلاعات، نیاز است که همیشه به دنبال موارد جدید باشید و دانش خود را به روز نگه دارید.

۲- آشنایی با قوانین جاری کشور:

قوانین کشور به ویژه در حوزه مالیات، تامین اجتماعی، قانون کار و قانون تجارت ممکن است هر چندسال دچار تغییراتی شود. اگر کسی بخواهد یک حسابدار تراز اول باشد پیشنهاد می شود باید همواره بر قوانین جاری تسلط داشته باشد و به دنبال منابع و کسب دانش در این زمینه باشد.

۳- تسلط به نرم‌افزار آفیس (office) :

اینکه یک حسابدار بتواند بر نرم‌افزار فوق‌العاده قدرتمند و کاربردی شرکت مایکروسافت یعنی آفیس و مشخصا بر اکسل تسلط داشته باشد قابلیت بسیار خوبی است که حسابداران حرفه ای را از دیگر حسابداران متمایز می نماید. این نرم‌افزار در اکثر مواقع به داد حسابدار می رسد و محاسبات و گزارش‌ها بسیار خوبی از آن می توان بیرون کشید و به عنوان اطلاعات جانبی هراه سایر گزارش ها ارائه کرد. همچنین برای بعضی امور مانند محاسبه حقوق، استهلاک و … به کمک حسابداران می آید. نرم‌افزار دیگری مانند ورد که زیر مجموعه این نرم‌افزار است هم گاهی یک حسابدار به آن نیاز خواهد داشت. بنابراین حتما لازم است یک حسابدار حرفه ای بر آن تسلط داشته باشد و اگر فرانگرفته است برای یادگیری آن اقدام کند.

۴- آشنایی با نحوه کار نرم افزارهای حسابداری:

نرم افزارهای زیادی وجود دارند که در حوزه حسابداری به حسابداران کمک فراوان می کنند. اینکه یک حسابدار بتواند بر هر تعداد بیشتری از آنها مسلط باشد باعث پیشرفت بیشتری برای او می شود و امکان اشتغال نیز زیادتر می گردد. بنابراین اگر به عنوان ویژگی های یک حسابدار حرفه ای به دنبال فرصت های شغلی بهتر هستید بهتر است جهت یادگیری های نرم افزارهای معتبر در حوزه حسابداری اقدام کنید. نرم افزارهای حسابداری برهان می تواند شما را در بهبود روندتان یاری کند. به این لینک مراجعه فرمایید.

۵- ثبت گزارش‌ها دریافت و پرداخت ها :

تمام رویدادها و اتفاقاتی که در یک سازمان رخ می دهد باید توسط یک حسابدار حرفه ای دریافت، بررسی، تحلیل و ثبت شود و حتما از این رویدادها گزارش تهیه شود. یک حسابدار باید با اطلاع از این موضوع که سرمایه گذاران افراد دیگری هستند تاییدیه لازم در خصوص پرداختها، صدور چک، تسویه حساب با مشتریان، میزان حقوق همکاران و … را از رؤسای سازمان و افراد صاحب امضاء دریافت کند و کلیه این تایییدیه ها و دریافت ها را جهت مراجعات احتمالی، بایگانی و نگهداری کنند.

۶- ثبت به موقع اسناد مالی :

کلیه گزارشاتی که توسط یک حسابدار حرفه ای ثبت می شود باید به موقع و به روز باشد. گزارشاتی که ناقص و قدیمی باشند در دنیای حسابداری از ارزش بسیار کمتری نسبت به گزارش‌ها به روز برخودارند. حسابداران حرفه ای گزارش‌ها را با ثبت به موقع اسناد حسابداری به روز می کنند.

۷- نظم و برقراری اولویت در انجام امور حسابداری:

اینکه بتوان برای انجام کارهای حسابداری و ثبت اسناد اولویت قرار داد و مثلا آنها را به ترتیب مبلغ اسناد مورد بررسی قرار داد از ویژگی های یک حسابدار حرفه ای است. از نظر حسابداران سطح بالا، برای مثال، یک رسید بانکی به مبلغ یکصد میلیون ریال از یک هزینه تنخواه به مبلغ یک میلیون ریال بسیار با ارزش تر است و ثبت آن در اولویت بالاتر قرار دارد.

۸- گزارشاتی که به مدیران می دهد دقیق و بدون ابهام باشد: 

اطلاعات مالی در بسیاری از بخش های یک سازمان کاربرد دارد و مدیران در موارد زیادی از آنها استفاده می کنند. گزارش‌ها صورت مالی باید کاملا صحیح، صریح و روشن تهیه شوند و در اختیار مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت قرار گیرند. درصورت وجود هرگونه ابهام در اطلاعات، حسابدار باید موارد را به مدیران اعلام و آنها را توضیح دهد. اینکه تا چه میزان سیستم حسابداری دارای کارآیی است با ارائه گزارش‌ها صورت مالی صحیح سنجیده می شود.

۹- گرفتن بک آپ از اسناد و مدارک:

از تمامی فعالیت هایی که خارج از روال عادی ثبت های روزانه می باشند از قبیل حذف سند، ابطال یا ویرایش سند، انتقال نرم‌افزار حسابداری به کامپیوتر جدید ، بستن حساب ها در پایان دوره و در کل هرنوع تغییری قبل از انجام بلاشک باید یک بک آپ گیری انجام شود. گرفتن بک آپ یا پشتیبان از این ثبت ها باعث می شود اگر مشکلی پیش آمد به اطلاعات قبلی دسترسی باشد. همچنین کلیه این بک آپ ها باید در چند جای مختلف نگهداری شوند تا اگر برای یکی مشکل پیدا شد بتوان از بقیه استفاده کرد. دنیای کامپیوتر و دیجیتال با وجود همه کمک هایی که به بشر کرده است اما گاهی ممکن است نرم افزارها به دلیل ایرادهای برنامه نویسی، ویروسی شدن، قطع برق و غیره بک آپ گیری درستی انجام ندهند. پس همواره اطلاعات و گزارش های آنها باید رصد شوند. گاهی حضور ذهن حسابداران می تواند در جهت رفع مشکل باشد اما کافی نیست.

۱۰-پیگیری اینکه چه زمان موعد قراردادهای پشتیبانی می رسد و تمدید آنها :

از دیگر ویژگی های یک حسابدار حرفه ای این است که باید نسبت به تمدید قراردادهای پشتیبانی نرم افزارهای حسابداری که برای مدت زمان معینی پشتیبانی رایگان می کنند دغدغه داشته باشد. نرم افزارهای حسابداری بعد از اتمام دوره پشتیبانی رایگان شان، در صورتی پشتیبانی می دهند که وجه بابت آن پرداخت بشود. بنابراین پیشنهاد می شود زمانی که موعد پشتیبانی رایگان فرا رسید قرارداد را تمدید نماید تا در صورت بروز مشکل بتواند از خدمات شرکت تولید کننده نرم‌افزار برخودار شود.

۱۱-از اهمیت شغل خود آگاه باشد:

اهمیت و تاثیر کار حسابداری به گونه ای است که اگر فعالیت های آن صحیح باشد مثمر ثمر بوده و می تواند باعث سود شرکت شود یا اگر صحیح نباشد می تواند باعث ضرر شود و حتی آینده شرکت را به خطر بیندازد. یک حسابدار حرفه ای همیشه باید بر اهمیت کار خود واقف باشد و تاثیر آن را بر شرکت ها درنظر بگیرد.

۱۲ – نگه داشتن جانب احتیاط و دقت در اسناد و مدارک حسابداری :

معمولا به حسابداران در هنگام کار و انجام محاسبات یا ثبت اسناد از طرف مدیران یادداشت هایی داده می شود یا خودشان این مدارک را تهیه می کنند که مبنای محاسبات یا ثبت های حسابداری قرار می گیرد. این اسناد و مدارک باید حتما نگهداری و بایگانی شوند چون گاهی همین یادداشت ها که تصور می شود بی ارزش هستند مسائل و مشکلات فراوانی را برطرف می نمایند و لازم است تا مدتی نسبت به نگهداری و بایگانی آنها اقدام شود.

۱۳- رازداری:

رازداری و عدم افشای اطلاعات مهم مالی سازمان از ویژگی های با اهمیت یک حسابدار حرفه ای باید باشد.بسیاری از مواقع اسناد و مدارک مهمی در اختیار بخش حسابداری قرار می گیرد، برای مثال موجودی حساب بانکی، میزان مطالبات یا بدهی های شرکت و سود و زیان شرکت، میزان حقوق دریافتی همکاران و … اطلاعات مهمی است که حسابدار از تمام این ها با اطلاع است بنابراین باید راز نگه دار باشد.

۱۴-امانتداری :

امانت داری به عنوان خصوصیت بعدی که یک حسابدار حرفه ای باید دارا باشد بیان می شود. بسیاری از اسناد و اطلاعات و مدارک مهم سازمان (مثال کوچکی از آن، اوراق بهادار) در اختیار حسابدار است بنابراین حتما یکی از ویژگی های مهم یک حسابدار خوب امانتداری او باید باشد.

۱۵-عملکرد خوب حرفه ای و اخلاقی :

اینکه بتوانید در حرفه خود به عنوان یک حسابدار ، حرفه ای عمل کنید و از سلامت اخلاقی برخودار باشید بسیار مهم است. شما باید همه جوانب اخلاقی و حرفه ایِ زمینه کار خود را مدنظر داشته باشید و تلاش کنید صاحب آوازه و شهرت خوبی در شغل خود باشید.

۱۶- داشتن انضباط در کار :

در ادامه بررسی ویژگی های یک حسابدار حرفه ای به بحث انضباط می رسیم. یک حسابدار، باید همیشه و از هر نظر (ورود و خرج به محل کار، نظم در محل کار)  نظم داشته باشد.

۱۷-  آشنایی با قواعد نامه نگاری:

شما باید بر نگارش انواع نامه های اداری تسلط داشته باشید. نامه ای که یک حسابدار به سازمان امور مالیاتی ارسال می کند با نامه ای که به یک مدیرعامل ارسال می شود دارای متن متفاوتی است و حسابدار باید بر چگونگی نگارش متن هر دو نامه مسلط باشد.

۱۸- آگاهی از قواعد بایگانی اسناد :

بایگانی اسناد و مدارک قواعدی دارد از جمله اینکه اطلاعات و مدارک هر زمان که لازم شد در سریع ترین و به راحت ترین مدل پیدا شوند و طوری بایگانی نشده باشند که احتمال گم شدن یا مخدوش شدن مدارک وجود داشته باشد و از ویژگی های یک حسابدار حرفه ای این است که با این اصول آشنا باشد.

۱۹- طرز صحیح نشستن:

درست نشستن در شغل هایی که به طور مداوم باید روی صندلی نشست و مشغول کار بود دارای اهمیت ویژه ای است. حسابداری هم دقیقا یکی از همین انواع شغل است و به همین دلیل اگر نکات را در این خصوص رعایت نکنند پس از مدتی ممکن است افراد دچار کمر درد، آرتروز گردن یا دردهایی از این قبیل شوند و از فعالیت خود هم باز بمانند. بنابراین یک حسابدار حرفه ای باید اهمیت بیشتری به مدل نشستن خود بدهد.

۲۰-رسیدگی به جنبه شخصی خود (استراحت، تفریح …) :

حسابداری یک شغل پر از استرس است و معمولا حسابداران مجبورند اکثر زمان خود را به شغل شان اختصاص دهند. اما باتوجه به اینکه این شغل حساس است باید زمان خود را به نحوی مدیریت کنید که حتما استراحت به میزان کافی داشته باشید و به تفریحات و ورزش خود هم بتوانید برسید تا بازدهی مناسب را داشته باشید.